Az igazán empatikus vezérek nem egyszerűen csak kedvesek és megértőek az embereikkel, hanem ennél aktívabban is képesek támogatni őket. Természetesen nem ők válaszolják meg helyettük a felmerült kérdéseket, de azért rengeteget tudnak segíteni rajtuk némi tapintattal és odafigyeléssel. A gyakorlott terapeuták szerint a legtöbb esetben három dologra van csak szükségük a problémával küzdő személyeknek:

1. Figyelmes hallgatásra

Egy stressztől szenvedő embernek ugyanis sokszor épp csak annyi kell, hogy őszintén kibeszélhesse magát végre valakinek (általában az egyik bizalmasabb ismerősének), s hogy így legalább részben lekerüljön róla az a rengeteg teher. De hát miért ne lehetne ez az illető az érintett felettese? A dolgozók magánéleti krízisei elvégre a munkahelyi teljesítményükre is rányomják idővel a bélyegüket. Abban éppen ezért a vezetők is érdekeltek, hogy alkalmazottaik mindig a legjobb formájukban legyenek!

Azzal márpedig semmi rosszat nem tehetnek, ha figyelmesen végighallgatják őket és segítenek tisztázni a helyzetüket. Arról nem is beszélve, hogy sok esetben már csak a problémák szavakba öntése is feloldhat bennünk bizonyos feszültségeket. Ahhoz ugyanis, hogy érthetően megoszthassuk másokkal a gondolatainkat és az érzéseinket, előbb még saját magunkban is meg kell fogalmaznunk és rendszerbe kell szednünk őket. Ennek a szükségszerű átgondolásnak köszönhetően pedig rögtön sokkal tisztábban fogjuk látni a képet.

2. Feltétel nélküli elfogadásra

Ezt ítélkezésmentes attitűdnek nevezik a terápiát végző szakemberek, s lényegében egy olyan elfogadó hozzáállást jelent, amely során semmiféle morális érzelmet nem fejezünk ki a másik fél személyiségét és problémáját illetően. Éppen ezért minden olyan megnyilvánulástól tartózkodnunk kell, amely elárulhatná az esetleges megdöbbenésünket, szánakozásunkat, undorunkat vagy épp megvetésünket. Amennyiben sikerül kordában tartanunk az efféle érzéseinket, úgy a kollégáink rendkívüli bizalommal fognak kitüntetni minket, hiszen azt fogják érezni, hogy mi még a hibáik és a gyengeségeik ellenére is értékelni tudjuk őket.

Mindez pedig nagyban hozzájárulhat a szorongásuk csökkenéséhez!

3. Alternatív megoldásokra

A stresszes helyzetben lévő személyek ugyanis nem igazán képesek egynél több szemszögből is megközelíteni az aktuális nehézségeiket, mivel túlságosan el vannak foglalva ahhoz a fejükben dulakodó kérdésekkel. Vezetőként éppen ezért rengeteget segíthetünk az embereinken, ha az általuk felvázolt forgatókönyv(ek) mellett teljesen új értelmezési és megoldási lehetőségekre is felhívjuk a figyelmüket. Azt azonban sose felejtsük el, hogy végső soron nem nekünk kell meghoznunk helyettük a szükséges döntéseket!

Ha betartjuk ezeket a meglehetősen egyszerű, ám annál fontosabb elveket, akkor még a munkahelyünkön is minőségi támogatást nyújthatunk a stressztől szenvedő vagy épp bajba jutott személyeknek.

Felhasznált irodalom:
Zimbardo, P., Johnson, R. & McCann, V. (2018): Pszichológia mindenkinek 4. – Zavarok – Terápiák – Stressz – Stratégiák

TESZT: Te milyen vezető vagy?

A feladatokra vagy a kapcsolatokra fókuszálsz jobban? Talán mindkettőre egyforma figyelmet fordítasz? Töltsd ki rövid önismereti tesztünket, és tudd meg a választ! Az elért eredményedről személyre szóló levélben tájékoztatunk téged, ráadásként pedig kapsz néhány hasznos tippet.