Minden, ami másokban irritál minket, hozzásegít saját magunk megértéséhez. Ha ellene vagy, mellette vagy.” – vélekedett Carl Gustav Jung. A svájci pszichiáter mindig is azon az állásponton volt, hogy saját magunk megismeréséhez a sötétebbik énünk megértésén át vezet az út.

Mindannyiunk személyiségének van egy elfogadhatatlan, s éppen ezért letagadott része. Olyan tulajdonságok és viselkedésformák tartoznak ide, amelyeket a környezetünk és/vagy a lelkiismeretünk valamilyen oknál fogva megvet és elnyomásra késztet. A probléma ettől persze még nem oldódik meg, csak mi nem vesszük többé észre…

Jung sajátos módon Árnyéknak nevezte ezt a száműzött részét a személyiségünknek. Ken Wilber filozófus pedig egy érdekes módszert fejlesztett ki a megismerésére. Ő Junghoz hasonlóan úgy vélekedett, hogy azáltal érthetjük meg legkönnyebben az Árnyék-személyiségünket, ha megvizsgáljuk, hogy mi zavar minket leginkább a többi emberben.

Másokban ugyanis sokkal hamarabb észrevesszük a saját magunkban elfogadhatatlannak tartott viselkedéselemeket.

Lépések

1. Találj magadnak egy olyan embert, akit a legkevésbé kedvelsz! Ez lehet a feletteseid, a beosztottaid, a kollégáid, az ügyfeleid, a partnereid, a családtagjaid, a rokonaid vagy az ismerőseid egyike. Bárki, aki pillanatok alatt fel tud idegesíteni téged. Válassz ki tehát valakit, aki iránt rendkívül erős, negatív érzelmeket érzel!

2. Most képzeld magad elé ezt az embert! Vedd sorra azokat a szokásait és személyiségvonásait az illetőnek, amelyek a legjobban bosszantanak téged! De ne csak fejben mondd ki őket, hanem szóban is adj hangot az érzelmeidnek! Használj egyes szám harmadik személyt, amikor az illetőről beszélsz! Olyan mondatokat mondj te hát ki, mint pl. „XY szörnyen előítéletes.”, „XY teljesen életképtelen.”. Nem kell kedvesnek és udvariasnak lenned.

Senkinek sem kell majd ezeket a gondolatokat elküldened.

3. Válts egyes szám második személyre, és úgy is adj hangot a véleményednek, mintha a választott személy épp veled szemben ülne! Mondj el neki mindent, ami zavar benne téged! Ugyanazokat a mondatokat használd, mint az előbb, csak most alakítsd át őket a helyzetnek megfelelően: „Gyűlölöm, hogy mindig olyan előítéletes vagy!”, „Iszonyatosan zavar, hogy annyira életképtelen vagy!”.

4. Most tedd fel neki a következő kérdéseket:

  • Miért vagy te ilyen velem?
  • Mit akarsz te tőlem?
  • Mit szeretnél megmutatni nekem?
  • Mit akarsz megtanítani nekem?

Képzeld el, hogy az illető válaszol a kérdéseidre! Mit felelne neked? Mondd ki hangosan is az elképzeléseidet!

5. Válts egyes szám első személyre, és úgy is adj hangot a véleményednek, mintha te magad lennél a kérdéses ember! Képzeld magadat ennek a kellemetlen egyénnek a fejébe, s vedd magadra az összes személyiségjegyét az illetőnek! Megint ugyanazokat a mondatokat használd, mint az előbb, de most is alakítsd át őket a helyzetnek megfelelően: „Szörnyen előítéletes vagyok.”, „Teljesen életképtelen vagyok.”.

Mindez valószínűleg elég furcsa és zavarba ejtő lesz elsőre, de ne aggódj, mert pontosan ilyennek kell lennie!

6. Vedd észre ezeket a tulajdonságokat a saját személyiségedben is! Tudatosítsd magadban, hogy te is szoktál néha így viselkedni, ilyen ember lenni! Semmit sem kell többé önmagad elől elrejteni. Fogadd el, hogy neked is vannak efféle vonásaid!

Tanácsok

  • Bizonyosodj meg róla, hogy teljesen egyedül leszel a gyakorlat elvégzése alatt!
  • Legyen nálad papír és ceruza, hogy le tudd írni azokat a mondatokat, amelyeket később még fel fogsz olvasni magadnak!

Forrás: https://scottjeffrey.com/shadow-work/

TESZT: Te milyen vezető vagy?

A feladatokra vagy a kapcsolatokra fókuszálsz jobban? Talán mindkettőre egyforma figyelmet fordítasz? Töltsd ki rövid önismereti tesztünket, és tudd meg a választ! Az elért eredményedről személyre szóló levélben tájékoztatunk téged, ráadásként pedig kapsz néhány hasznos tippet.