Nyugodj meg, minden rendben lesz…”, „Csak egy kicsit pihenned kell…”, „Minden fejben dől el…” Az ilyen és ehhez hasonló tanácsoktól szoktak falra mászni az emberek. Ha te sem szeretnéd többé hasznavehetetlen tippekkel traktálni a körülötted élőket, hanem inkább szakszerűen támogatnád a fejlődésüket, akkor most jól figyelj!

A coaching egy olyan pszichológiai alapokon nyugvó, a viselkedésünk és a gondolkodásunk megváltoztatását célzó módszer, amely anélkül segít az céljaink elérésben, hogy közvetlen útmutatással szolgálná a fejlődésünket. A coaching tehát egyfajta tanácsadást jelent, amely során a coach indirekt módon támogatja ügyfelét az előtte álló akadályok leküzdésében. Fontos kiemelni azonban, hogy a coachok képzett szakemberek, az itt következő lépések éppen ezért csak irányelvek, amelyek az ő tanácsadói szemléletmódjuk elsajátításában segítenek.

Vegyük sorra őket!

Lépések

1. Közösen derítsétek ki, hogy milyen kihívással néz szembe a „kliensed”! Kezdetben ugyanis még azzal sincsenek tisztában az emberek, hogy mit szeretnének elérni a jövőben. Éppen ezért óriási szükséged lesz az aktív figyelés és hallgatás módszerére. Ennek során egy jó coach sosem foglal állást és mondja meg az ügyfelének, hogy szerinte mit kellene tennie. Ehelyett inkább egy támogató közeget teremt, majd pedig tisztázó kérdésekkel és pozitív megerősítésekkel éri el, hogy kliense önerőből jöjjön rá a saját szükségleteire.

2. Az ügyfeled erősségeire és gyengeségeire koncentrálva dolgozzatok ki alternatív megoldási lehetőségeket! Egy jó coach ugyanis sosem mondja meg a kliensének, hogy merre kellene mennie. Inkább olyan utakat segít neki találni, amelyek remélhetőleg elvezetnek majd a problémája megoldásáig. Ennek során a tanácsadó az ügyfele érzéseit és gondolatait, valamint lehetőségeit és korlátait egyaránt igyekszik figyelembe venni. Arra azonban mindig a kliense fog rájönni, hogy a felvázoltak közül melyik alternatívát szeretné később megvalósítani.

3. Alaposan tervezzétek meg, hogy milyen lépéseket kell megtennie ügyfelednek a fejlődése érdekében! Továbbra is fontos persze, hogy kliensed egyedül vázolja fel a rá váró mérföldköveket, de azért te se maradj tétlen: nyitott kérdésekkel kell segítened őt a tervezésben (pl. „Mit fogsz tenni akkor, ha ez nem jön össze?”). Fontos, hogy a felállított akcióterv minél átgondoltabb, részletesebb és személyre szabottabb legyen – máskülönben nem fogja elkötelezetté tenni az érintetteket.

4. Aktívan támogasd ügyfeledet a céljai megvalósítása közben! Egy igazi coachnak ugyanis végig a kliense mellett a helye, hogy bármikor segíthessen neki, ha az valahol elakadt a fejlődésben. Végső soron az is kiderülhet persze, hogy az eredeti terv egyáltalán nem járható út az illetőnek. Érdemes ilyenkor átbeszélni vele, hogy pontosan miért nem jutott el a megoldásig, s hogy mindezek tudatában mi mindent kellene majd másképp csinálni. Elvégre minden kudarc lehetőség a fejlődésre!

5. Utólag is kövesd nyomon a kliensedet! A fenti lépések megtétele után ügyfeled valószínűleg egyedül is képes lesz majd megvalósítani azt, amit eltervezett, hiszen ő lesz saját maga vezetője. Így ha legközelebb hasonló problémával kerül szembe, akkor nagyobb eséllyel fog tudni uralkodni magán és a helyzeten. Mindezek ellenére nem árt lehetőséget biztosítani az illetőnek, hogy később is kereshessen téged. Könnyen előfordulhat ugyanis, hogy kliensed valamilyen oknál fogva „visszaesik”, s hogy ezért ismét aktív támogatás kell neki.

Tanácsok

  • Mindig szánj elég időt a kliensed személyiségének és élethelyzetének megismerésére!
  • Sose akard megoldani helyette a felmerült problémákat és nehézségeket!
  • Próbálj optimista és türelmes maradni a fejlődését illetően!

Forrás: https://www.hogyankell.hu/Coachingolni

TESZT: Te milyen vezető vagy?

A feladatokra vagy a kapcsolatokra fókuszálsz jobban? Talán mindkettőre egyforma figyelmet fordítasz? Töltsd ki rövid önismereti tesztünket, és tudd meg a választ! Az elért eredményedről személyre szóló levélben tájékoztatunk téged, ráadásként pedig kapsz néhány hasznos tippet.