A munkaadók és a HR-esek egyik legsúlyosabb problémája ma minden bizonnyal az Y generációs kollégák megtartása. Ezek a fiatalok ugyanis most szó szerint munkahelyről munkahelyre ugrálnak… Kevesen tudják azonban, hogy az Y generáció képviselői rendkívül lelkes, fejlődőképes és elkötelezett dolgozókká válhatnak, ha megkapják azokat a végletesen egyszerű dolgokat, amikre olyannyira vágynak.

Kik ezek a gyerekek!?

Azok az 1980 és 1994 között születettek, akik a korábbi generációk tagjaihoz képest már sokkal nagyobb szabadságban nevelkedhettek. Az ő szüleik ugyanis mindenképp meg akarták adni nekik a lehetőséget, hogy megvalósíthassák az álmaikat és kibontakoztathassák a képességeiket. Mindezek miatt az Y generáció képviselői rendszerint könnyedén megbíznak az „ösztöneikben”, folyamatos önmegvalósításra törekszenek, bármikor ellent tudnak mondani a tekintélynek, valamint igencsak merészek, kreatívak és agilisek.

Anyagilag azonban csak a húszas éveik végére lesznek igazán önellátóak és függetlenek!

Az Y generáció tagjai ugyanakkor mindezek mellett felettébb:

  • liberálisak,
  • kritikusak,
  • intuitívak,
  • innovatívak,
  • ambiciózusak,
  • kitartóak,
  • csapongóak,
  • lendületesek,
  • türelmetlenek
  • és öntörvényűek.

Mire van szükségük az elégedettséghez?

A baby boom és az X generáció tagjaival szemben az Y generáció képviselői már nem kiszámítható jövedelmet és bombabiztos munkahelyet keresnek, ahol aztán a nyugdíjas korukig eltengődhetnek. Ők sokkal inkább arra törekszenek, hogy minél több területen kipróbálhassák magukat és kamatoztathassák a képességeiket. Sokszor éppen ezért szimbolikus ugródeszkaként tekintenek csak az egyes cégekre, amelyek a karrierjük és az identitásuk potenciális részei lehetnek. De akkor mégis mitől maradnak meg az Y generációsok egy helyben?

Nos, a legfontosabb tényező minden bizonnyal a folyamatos fejlődés lehetősége. Ezeknek a fiataloknak ugyanis állandó szükségük van a karrierjük építésére és a személyiségük fejlesztésére. Kulcsfontosságú továbbá, hogy a vezetők őszintén kimutassák feléjük a támogatásukat és az érdeklődésüket, valamint hogy rendszeresen éreztessék velük az alkalmasságukat és az értékességüket – mintha csak a pótszüleik lennének. A szervezet oldaláról ugyanakkor korántsem mindegy, hogy annak céljai és értékei megegyeznek-e az Y generációsok céljaival és értékeivel.

Ezek a fiatalok ugyanis mindenképp büszkék szeretnének lenni a munkahelyükre!

Lényeges továbbá, hogy az Y nemzedék képviselőinek óriási szükségük van:

  • a nyitottságra,
  • a rugalmasságra,
  • az önállóságra,
  • a felelősségvállalásra,
  • a bizalomra,
  • a csapatmunkára,
  • a kihívásra,
  • a támogatásra,
  • valamint a hasznos és értelmes munkára.

Ezeknek a fiataloknak tehát már nem a külső, anyagi tényezők, hanem a belső, szellemi ösztönzők jelentik a legfontosabb motivációs erőt. Mindez első ránézésre talán rengeteg időbe és erőfeszítésbe kerül, hosszú távon azonban sokszorosan megtérül. (Arról nem is beszélve, hogy a kedvesség és a törődés mennyire pénztárcakímélő.)

Kezdd el a 20 részes ingyenes vezetői minitréninget most, és válj eredményesebb vezetővé

Hogyan építs csapatot? Hogyan kommunikálj? Hogyan prezentálj? Mire építsd a vállalkozásod? 20 leckés gyorstalpaló Bárdos Andrással és Bruck Gáborral.