Pingpongórára mentem. Az első alkalommal azt tanácsolta az edzőm, hogy mindig a másik lábam legyen elől. Ennyi korrekció elég volt ahhoz, hogy tökéletesen eltaláljam a labdát. Azt is mondta, hogy akár fonákot, akár tenyerest ütök, mindig lent legyen a könyököm. Gyakorlás közben pedig folyamatosan mondta: lent a könyök, lent a könyök… Másnap ripityára vertem a barátomat, noha többnyire ő nyert korábban.

Így vagyunk a síeléssel és a tenisszel is. Kilométerekről látszik, ha valaki nem önmagától tanult meg sportolni. A helyes instrukciók behozhatatlan versenyelőnyt jelentenek. A fontos dolgok megtanulását általában korán kezdjük el. Például írni, olvasni, számolni, rajzolni vagy énekelni. A technikai sportokat is egész fiatalon kezdik az emberek. A vezetői alapelvek megtanulását viszont nem.

Vezetést nem tanítanak az oktatási intézményekben!

Pedig mindenkiből lehet vezető bizonyos értelemben. Akkor is vezető vagy, ha csak egyvalakit vezetsz, hiszen a másik ember pénze, biztonsága és jókedve függ tőled. Akkor is vezető vagy, ha egy lakóközösség vagy épp egy szakkört vezetsz. Akkor is vezető vagy, ha van egy gyermeked. De vezetni nem tanítanak meg téged sem az iskolában, sem az egyetemen. Még csak az első munkahelyeden sem!

Ha tehetséges és ambiciózus vagy, akkor 33 évesen valószínűleg kineveznek supervisornak, de csak 42 éves korodban kaphatod meg az első oktatásodat. Az első 9 évedben tehát úgy vezetsz, hogy közben egyetlen percig sem tanultál arról, hogy miként kell bánnod az emberekkel. Hogy hogyan kell szakszerűen értékelni, motiválni, inspirálni és egyre jobb teljesítményre sarkallni valakit.

Ezt onnan tudom, hogy 17.000 amerikai vezetőt kérdeztek meg nemrég, hogy mikor kaptak először képzést. A felmérésből világosan kiderült, hogy átlagosan 42 éves kor körül kapják meg az első képzésüket a vezetők. Kérdezheted persze, hogy érdemes-e ennél korábban kezdenünk az efféle képzéseket. Én azt válaszolom neked, hogy igen.

Egy multicég egyszer középvezetőknek tartott tréningeket. Ugyanezt a csomagot aztán egy általános iskola 3-4. osztályába is bevitték a szakemberek. A gyerekek mindent megértettek. Vicces lehetett, amikor otthon a vezetői alapelvekről meséltek. Ahogy egy 10 éves gyerek azt magyarázza a szüleinek, hogy mindig az aktuális helyzetre és a másik ember viselkedésére figyeljenek. Tomi nem rossz gyerek, csak hibás kicsit a viselkedése. És azt is megértik persze, amit a felnőttek sokszor nem:

akármilyen heves is a vita, mindig vigyázz a másik méltóságára!

Ha jó vezetőket akarunk, akkor szerintem ugyanazt kell tennünk, mint amit a fiatal sakkozók, teniszezők és zenészek is tesznek: idejében elkezdenünk a képzéseinket. Csakis akkor van esély a sikerre, ha elég korán kezdjük el tanítani a vezetői alapelveket, a leendő vezetők pedig elég sokat edzenek a jövőbeli megmérettetéseikre.

Bruck Gábor

TESZT: Te milyen vezető vagy?

A feladatokra vagy a kapcsolatokra fókuszálsz jobban? Talán mindkettőre egyforma figyelmet fordítasz? Töltsd ki rövid önismereti tesztünket, és tudd meg a választ! Az elért eredményedről személyre szóló levélben tájékoztatunk téged, ráadásként pedig kapsz néhány hasznos tippet.