Vannak vállalkozások, amelyeknek egyetlen céljuk van: minden hónapban annyi pénzt keresni, amennyiből a következő hónapot még éppen át lehet vészelni. Aztán vannak vállalkozások, amelyek kifejezetten nagyot álmodnak – és nekik igazuk van. Miért? Nos, több oka is van annak, hogy miért érdemes hosszú távú célokkal motiválnunk magunkat:

1. Könnyebb észrevenni, ha nem jó irányba haladsz

1969, San Fransisco. Doris és Don Fisher minden megtakarításukat egy kis üzlet megnyitásába fektetik, ahol lemezeket és Levi’s farmereket árulnak azzal a céllal, hogy ha zenével csábítják be a fiatalokat, akkor azok nadrágot is vesznek majd maguknak, ha már ott vannak. A páros azonban rövid időn belül észreveszi, hogy az üzleti modelljük nem igazán működik: sokkal kevesebb farmer fogy, mint amennyit a kitűzött határidőre el akartak volna adni.

A tulajdonosok nem késlekednek, mivel tudják, hogy nincs második esélyük. Azonnal reagálnak: Don felad egy hirdetést az újságban, amiben „négy tonna” farmert kínál outlet áron. A nadrágok heteken belül elfogynak. Két évvel később a bolt már 2,5 millió dolláros forgalmat bonyolít, öt évvel később pedig már 97 millió körülit.

A The Gap megkerülhetetlen világmárkának számít ma. A története azonban egészen másképp alakult volna, ha a Fisher házaspár konkrét célok nélkül „csap bele a lecsóba”, s csak akkor veszi észre a bajokat, amikor már mindenük odavan…

2. Segít, hogy végigmenj az úton

Alain Robert, a francia Pókemberként ismert alpinista egyszer azt mondta: „Ha megmásztad az első 140 métert, az még nem siker. A siker az, amikor már az utolsó 10-et is megmásztad.” Az apró sikerek és a kis elismerések mindenkinek jól esnek ugyan, de ha egy kifejezetten nagy célod is van, akkor tudni fogod, hogy te nem a kis sikerek miatt vágtál bele az útba. A hosszú távú célok rengeteg motivációt adnak, hogy végigmenj az úton –

ahelyett, hogy kényelmesen ücsörögnél a már learatott babérokon.

3. Közösséggé kovácsolja a követőidet

Az ember társas lény, s mint ilyen, folyamatosan keresi a közösségi élményeket. Egy munkahely dolgozói éppen ezért előbb vagy utóbb mindenképp találni fognak maguknak valamit, ami közösséggé képes őket tenni. Vannak, akik szerint semmi sem hozza úgy össze az embereket,  mint a közös ellenség képe. A közös ellenséget ugyanis bármikor ki lehet beszélni. Egy efféle élménynek azonban nagyon ritkán van pozitív végkicsengése. Egy közös cél ezzel szemben mindig segít megoldásokat találni és mindenkit arra motiválni, hogy a saját képességeit bedobva próbáljon meg közös eredményeket elérni.

Hogy számszerűsítsük: a University of Salford tanulmánya szerint a munkahelyen pletykálkodó dolgozók 33%-a egyre cinikusabban kezd hozzáállni a saját munkájához és a felettese utasításaihoz. A pletyka ráadásul az irodai környezetet is feszültebbé és a munkavállaló embereket is szorongóbbá teszi. Ezzel szemben a University of Warwick vizsgálata azt állapította meg, hogy a boldog dolgozók teljesítménye akár 12%-kal is nőhet.

Egy vezetőn múlik tehát, hogy mi köti össze a beosztottait a szervezetben! Ha nem adsz közös célokat az alkalmazottaidnak, akkor azok előbb vagy utóbb közös ellenséget fognak találni maguknak…

TESZT: Te milyen vezető vagy?

A feladatokra vagy a kapcsolatokra fókuszálsz jobban? Talán mindkettőre egyforma figyelmet fordítasz? Töltsd ki rövid önismereti tesztünket, és tudd meg a választ! Az elért eredményedről személyre szóló levélben tájékoztatunk téged, ráadásként pedig kapsz néhány hasznos tippet.