A Starbucks mindenhol ott van. 50 ország 17 ezer kávézójában ihatod közel ugyanazt. Ez egy nagyon ismert cég, amelyben 180 ezer ember dolgozik.

Elképzelem a jelenetet, ahogy Howard Schultz, a cég főnöke és tulajdonosa, a világ egyik legismertebb üzleti zsenije ül az igazgatósági ülésen és egy furcsa dolgot kér. Azt szeretné, ha a cégben mindenkinek volna betegbiztosítása, még a részmunkaidőseknek is.

Az asztal körül igazgatók ülnek, Armani és Boss öltönyben, és mindegyikük arcán teljes döbbenet. Nem rossz emberek, nem gonoszak, csak úgy érzik, hogy pénzügyi felelőtlenség sok ezer részmunkaidős munkatársnak teljes körű betegbiztosítást nyújtani. Egy dolgot kell ilyenkor csinálni: ellenállni. 

Howard Schultz ekkor előrehajol, és azt mondja: hadd meséljek el egy történetet. 107 szóból állt, s valahogy így hangzott:

„Hét éves voltam. Egy brooklyni szobakonyhás lakásban laktunk. Apám háztól házig járt és pelenkákat árult. Ebből tartotta el a családot. Egy reggel megláttam őt, és ez a kép egy életre a retinámba vésődött: begipszelt lábbal, teljes elkeseredettségben ült az ágy szélén. 

A családnak nem volt pénze, apa pedig nem tudott dolgozni. Az arcán volt a kérdés: miből lesz a gyerekeknek reggeli? Miből fizetjük a számlákat? Miből megyek orvoshoz?

Már gyerekfejjel tudtam, hogy ha valaha módom lesz az embereken segíteni, módom lesz változást hozni, akkor azt fogom csinálni. És ez a Starbucks küldetése is: 180 ezer alkalmazott életét akarjuk jobbá tenni. Tisztelettel és méltósággal kell a kollégáinkkal bánni.”

Ennyi volt a történet. Aztán teljes csend. Az igazgatóság természetesen elfogadta Howard Schultz javaslatát az értekezlet végére.

Ez a történetmondás ereje. Egy jó, 30 másodperces történet még a betonon is átmegy. Egyszerűen kikapcsolja a hallgatóban a túlzottan analitikus és a túlzottan kritikus attitűdöket. Kikapcsolja az ellenállást, s helyette a kíváncsiságot, az érdeklődést és a tanulás szándékát hozza előre.

Még egy gondolat: egy jó vezető jó történetekkel vezet. Miért? Azért, mert:

  • a jó történet kapcsolatépítést jelent,
  • a kapcsolódás pedig minden helyzetben növeli a befolyásoló erődet,
  • amitől megerősödnek az emberi viszonyaid,
  • megerősödnek a közösségi kapcsolataid,
  • megerősödik a csapatépítő készséged,
  • és megsokszorozódik a hatékonyságod.

Bruck Gábor

Kezdd el a 20 részes ingyenes vezetői minitréninget most, és válj eredményesebb vezetővé

Hogyan építs csapatot? Hogyan kommunikálj? Hogyan prezentálj? Mire építsd a vállalkozásod? 20 leckés gyorstalpaló Bárdos Andrással és Bruck Gáborral.